Huvudmeny

Huvudgren:

Utbildning och barnomsorg

Kontakt

twitter

Ställ en fråga




Handavtryck

Kulturskolans kursplaner

Här hittar du kursplanerna till olika kurser inom kulturskolan.

Kursplan för bild

Färglära: Prova på olika tekniker 2 och 3-dimensionellt, akvarell/täckande (akryl), torrpastell, oljepastell, blandteknik, blyerts, tryck – exempel monotypi, kork m.m.

Exempel på 3-dimentionellt: gips, nät, lera

Vi talar om konst – abstrakt och föreställande.

Vi talar om konstnärer – svenska och utländska, exempelvis Carl Larsson, Bauer, Chagall, Dahli – och arbetar sedan i deras anda.

Tekniker, konst, porträtt, perspektiv integreras när det är lämpligt.

Exempel som är nyttigt är Stilleben, där arbete med rundperspektiv och elipser ingår. Från vilket håll kommer ljuset?

Kursplan för stråkinstrument

Målsättning:

  • Att utveckla elevens musikintresse och musikaliska kunskaper.
  • Att ge eleven förutsättningar för att kunna uttrycka sig genom musik
  • Att ge eleven möjligheter att aktivt kunna delta i ensembler/samspelsgrupper.
  • Att ge eleven repertoarkännedom från olika musikstilar och genrer.
  • Att ge eleven möjlighet att uppträda både solistiskt och i grupp.
  • Att ge eleven undervisning i grundläggande musikteori.
  • Skapa förutsättningar för att kunna gå vidare till fortsatta musikstudier.

Att eleven, tillsammans med andra, får uppleva glädjen i att musicera tillsammans!

Kursplan för gitarr, elgitarr och elbas

Kursplan för nybörjare på gitarr:

  • Spel efter noter och tabulatur
  • Ackordspel
  • Spel efter gehör
  • Samspel

Exempel på litteratur: Gitarrbus

Kursplan för nybörjare på elgitarr:

  • Ackordspel
  • Gehörsspel
  • Plektrumteknik
  • Solospel

Exempel på litteratur: Rockgitarristen, Rock och blues 1.

Kursplan för nybörjare på elbas:

  • Spel efter ackordanalys och tabulatur
  • Olika speltekniker med plektrum/fingerspel

Kursplan för fortsättningselever

  • Anpassad undervisning för eleven
  • Fördjupning av spelteknik
  • Möjlighet för samspel eller rockband

Kursplan för sång

Mål: Sångundervisningen syftar till att utveckla elevernas sångglädje, självkänsla, en väl fungerande röst och glädjen i att musicera med och för andra.

Målgrupp: Elever från åk 3 och uppåt.

Arbetsformer: Undervisningen sker enskilt och i grupp. Lektionerna varvas med framträdanden och bygger på eget arbete mellan lektionerna.

Redovisningsformer: Aktivt deltagande i kulturskolans utåtriktade verksamhet genom konserter och/eller andra mindre framträdanden.

Utvärderingsformer: Löpande samråd mellan elev och lärare och utvärdering vid terminsslut.

Sång, nivå 1

  • Sångteknik – andnings- och stödövningar, kroppshållning.
  • Röstvård – kunskap om åtgärder för att bevara en normal röst och motverka problem som heshet och rösttrötthet.
  • Utveckla röstomfånget – hitta rösten i både lågt och högt läge.
  • Enkla gehörsövningar – utveckla förmågan att lyssna på en kortare given melodi och återge den så korrekt som möjligt.
  • Grundläggande musikteori – notkunskap, dur/moll.
  • Kunskap om enkla musikaliska former – repris, D.C., coda.

Sång, nivå 2

  • Utveckla alla punkter under nivå 1.
  • Öka medvetenheten om sin egen röst, lyssna på den och utifrån det ge sig själv konstruktiv kritik.
  • Att som solist eller i ensemble/kör sjunga för publik.
  • Utveckla förmågan att uttrycka och förmedla innehållet och känslan i sången.
  • Sjunga a capella utan komp.

Sång, nivå 3

  • Utveckla alla punkter under nivå 1 och 2.
  • Lyssna på olika sångröster och utveckla förmågan att analysera och ge konstruktiv kritik.
  • Intonation – Sjunga a capella och hålla den givna tonarten.
  • Improvisation – Utveckla förmågan att göra egna utsmyckningar kring melodin och därigenom hitta sitt eget uttryckssätt.
  • Kunna använda sångteknik och klangfärg efter genre.

Kursplan för klarinett och saxofon

Målsättning:

  • Att utveckla elevens musikintresse.
  • Att ge eleven förutsättningar till att kunna uttrycka sig genom musik
  • Att ge eleven möjligheter att aktivt kunna delta i ensembler/samspelsgrupper.
  • Att ge eleven repertoarkännedom från olika musikstilar och genrer.
  • Att ge eleven möjlighet att uppträda både solistiskt och i grupp.
  • Att ge eleven undervisning i grundläggande musikteori.
  • Skapa förutsättningar för att kunna gå vidare till fortsatta musikstudier.
  • Att eleven, tillsammans med andra, får uppleva glädjen i att musicera ihop!

Klarinett/saxofon, nivå 1

  • Baskunskaper om instrumentet och instrumentskötsel
  • Övningsteknik och tips.
  • Enkelt gehörsspel och rytmövningar.
  • Enkel improvisation
  • Musiklära: Repris, da capo al fine, fermat.
  • Notvärden: Helnot, halvnot, fjärdedelsnot, åttondelsnoter, punkterade åttondelsnoter.
  • Pauser
  • Kroppshållning och andning.
  • Durskalor saxofon: G, D klarinett: F, G
  • Nybörjarensemble/orkester
  • Framträdanden enskilt eller i grupp.

Klarinett/saxofon, nivå 2

  • Fördjupning av nivå
  • Enkelt a vista-spel
  • Legato och staccato
  • Tonbildning, och artikulation.
  • Förändra uttrycket beroende på musikstil.
  • Durskalor Saxofon:C, A, F klarinett: C, Bb
  • Orkesterspel

Klarinett/saxofon, nivå 3

  • Fördjupning av nivå 1 och 2
  • Teknik och etyder
  • Frasering
  • Durskalor saxofon: E, Bb, klarinett: D,A
  • Drillar
  • A vista-spel
  • Breddad repertoar från olika genrer och tidsepoker.
  • Framträdanden solistiskt inför publik.
  • Prova andra typer av klarinetter och saxofoner.

Klarinett/saxofon, nivå 4

  • Fördjupning av nivå 1,2 och 3
  • Durskalor i alla tonarter.
  • Mollskalor
  • Enkla melodier i alla tonarter.
  • Gestaltning av stycken,
  • Solistisk klang med uttryck.
  • Vibrato
  • Fördjupad musik- och gehörslära.
  • Olika improvisationsskalor.

Kursplan för trumpet

Trumpetundervisningen syftar till:

  • Att utveckla elevens färdigheter på instrumentet.
  • Att utveckla elevens musikintresse.
  • Att ge eleven förutsättningar till att kunna uttrycka sig genom musik
  • Att ge eleven möjligheter att aktivt kunna delta i ensembler/samspelsgrupper.
  • Att ge eleven repertoarkännedom från olika musikstilar och genrer.
  • Att ge eleven möjlighet att uppträda både solistiskt och i grupp.
  • Att ge eleven undervisning i grundläggande musikteori.
  • Att skapa förutsättningar för att kunna gå vidare till fortsatta musikstudier.
  • Att eleven, tillsammans med andra, får uppleva glädjen i att musicera ihop!

Målgrupp: Elever från åk 3 och uppåt.

Arbetsformer: Undervisningen sker enskilt och i grupp. Lektionerna varvas med framträdanden och bygger på eget arbete mellan lektionerna.

Redovisningsformer: Aktivt deltagande i Kulturskolans utåtriktade verksamhet genom konserter och/eller andra mindre framträdanden.

Utvärderingsformer: Löpande samråd mellan elev och lärare och utvärdering vid terminsslut.

Trumpet, nivå 1

  • Baskunskaper om instrumentet och instrumentskötsel
  • Övningsteknik och tips.
  • Enkelt gehörsspel o rytmövningar.
  • Musiklära: Repris, da capo al fine, fermat o.s.v.
  • Notvärden: Helnot, halvnot, fjärdedelsnot, åttondelsnoter, punkterade åttondelsnoter.
  • Pauser
  • Kroppshållning och andning.
  • Nybörjarensemble/orkester
  • Framträdanden enskilt och/eller i grupp.

Trumpet, nivå 2

  • Fördjupning av nivå 1
  • Enkel improvisation
  • Enkelt prim a vista spel
  • Legato och staccato
  • Tonbildning, och artikulation.
  • Durskalor C, G, D, F, Bb
  • Orkesterspel

Trumpet, nivå 3

  • Fördjupning av nivå 1 och 2
  • Teknik och etyder
  • Frasering
  • Durskalor: A, E, Ess, Ass
  • Prim A vista spel
  • Nyanser, musiktermer
  • Breddad repertoar från olika genrer och tidsepoker.
  • Framträdanden solistiskt inför publik.

Kursplan för tvärflöjt

Målsättning:

  • Att utveckla elevens musikintresse.
  • Att ge eleven förutsättningar till att kunna uttrycka sig genom musik
  • Att ge eleven möjligheter att aktivt kunna delta i ensembler/samspelsgrupper.
  • Att ge eleven repertoarkännedom från olika musikstilar och genrer.
  • Att ge eleven möjlighet att uppträda både solistiskt och i grupp.
  • Att ge eleven undervisning i grundläggande musikteori.
  • Skapa förutsättningar för att kunna gå vidare till fortsatta musikstudier.
  • Att eleven, tillsammans med andra, får uppleva glädjen i att musicera ihop!

Tvärflöjt, nivå 1

  • Baskunskaper om instrumentet och instrumentskötsel
  • Övningsteknik och tips.
  • Enkelt gehörsspel o rytmövningar.
  • Musiklära: Repris, da capo al fine, fermat.
  • Notvärden: Helnot, halvnot, fjärdedelsnot, åttondelsnoter, punkterade åttondelsnoter.
  • Pauser
  • Kroppshållning och andning.
  • Nybörjarensemble/orkester
  • Framträdanden enskilt eller i grupp.

Tvärflöjt, nivå 2

  • Fördjupning av nivå 1
  • Enkel improvisation
  • Enkelt a vista-spel
  • Legato och staccato
  • Tonbildning, och artikulation.
  • Durskalor C, G, D, F, Bb
  • Orkesterspel

Tvärflöjt, nivå 3

  • Fördjupning av nivå 1 och 2
  • Teknik och etyder
  • Frasering
  • Durskalor: A, E, Ess, Ass
  • Utantillspel av skalor med tre förtecken
  • Drillar
  • A vista-spel
  • Nyanser, musiktermer
  • Breddad repertoar från olika genrer och tidsepoker
  • Framträdanden solistiskt inför publik.

Tvärflöjt, nivå 4

  • Fördjupning av nivå 1,2 och 3
  • Utantillspel av dur- och mollskalor
  • Gestaltning av stycken
  • Solistisk klang med uttryck
  • Vibrato
  • Fördjupad musik- och gehörslära
  • Olika improvisationsskalor.
Hjälpte informationen dig?

Tack för att du hjälper oss förbättra webbplatsen!

Vad kan vi förbättra?




Senast granskad:

2016-09-30

Sidansvarig:

Jan Eric Victor

Kontakt

Växel: 0370-67 80 00
E-post:
info@vaggeryd.se
Adress:
Box 43, 568 21 Skillingaryd
Besök:
Kommunhuset Skillingehus, Bangårdsgatan 2, Skillingarydlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Fler kontaktuppgifter

Org.nr: 212000 - 0522

Här ger vi plats för att göra skillnad

En plats för möjligheter formad med tanke och omtanke. Där lusten är vår drivkraft och där glädjen smittar.

En plats med stark tradition för gränslöst skapande. Där gemensam vilja och kunskap får livet att lyfta och idéer att bli verklighet.

En plats i rörelse som bygger på mångfald och hållbarhet. Där allt är nära och alla har betydelse.

Läs mer om vår vision