Huvudmeny

Huvudgren:

Utbildning och barnomsorg

Kontakt

twitter

Ställ en fråga




Gitarr. Foto: Anna Sköld

Musiklinjen

Att spela och sjunga tillsammans är det viktigaste som kulturskolan kan erbjuda. På musiklinjen finns det möjlighet att lära sig olika instrument och få sångundervisning.

Att få känna kamratskap med andra och dela aktiviteter med kompisar är viktigt när man växer upp. Samspelet med andra är det som skapar den bästa motivationen för att växa och utvecklas musikaliskt. Det skapar uthållighet och ökar viljan att lägga tid på övning. Övning ger färdighet, som vi alla vet.

Därför ingår det i kursen för alla elever på musiklinjen att de är med i en orkester eller ensemble, grupp, kör redan från första undervisningsåret. Vi utgår alltid från varje elevs personliga förutsättningar och försöker skapa en lekfull stämning. Det är också viktigt att alla elever deltar, lyssnande eller spelande, i de obligatoriska konserter och uppspelningar som Kulturskolan arrangerar under läsåret.

Musiklinjens inriktningar

Grundspåret – för elever i åk 1–2

Musikgrundskolan, som är frivillig verksamhet för elever i årskurs 1 och 2, ger en valmöjlighet – Stråkspår för åk 2 eller Blåsspår för åk 2, kulturskolans barnkör åk 1-2.

Stråkspår och blåsspår är en introduktionsundervisning i Kulturskolan som ger grunderna i instrumentkännedom, musikteori, rytmik, samspel och musiklek.
Grupper om 6-7 elever eftermiddag/kvällstid i kulturskolans lokaler, Fenix kultur- och kunskapscentrum.

Stråkspår innebär att eleverna får introduktion och inriktning på violin och cello. I blåsspår introduceras eleverna i och ges en inriktning på träblås- och bleckblåsinstrument. I de flesta fall används blockflöjten som ett startinstrument för förståelse av notläsning mm

I kulturskolans barnkör sjunger vi härliga barnsånger, gör rörelser och har roligt tillsammans. I en del av programmet ingår att framträda på olika sätt i kommunen.  

Detta ska ge grunden för att sedan välja inriktning på instrument/sång i en fortsättning i årskurs 3.

Utvecklingsspåret – från åk 3

Inriktas mest på samspel – orkestrar, ensembler, grupper och stödjande undervisning i sång och på instrument för att kunna deltaga i samspelet.

Blåsinstrument

Trumpet

Rekommenderas från årskurs 3.

Blåsinstrumenten delas in i bleckblås- och träblåsinstrument.

Bleckblåsinstrument kallas alla instrument där tonen skapas genom läpparnas vibrationer mot ett munstycke. Bleckblåsinstrument kallas även mässingsblås- och brassinstrument.

Du kan välja följande bleckblåsinstrument: trumpet, althorn, valthorn, baryton, trombon och bastuba.

Träblåsinstrument kallas alla instrument där tonen skapas med hjälp av enkelt rörblad (klarinett och saxofon) eller dubbelt rörblad (oboe och fagott) eller genom att luftstrålen bryts mot en kant, som på blockflöjt och tvärflöjt.

Du kan välja följande träblåsinstrument: blockflöjt, tvärflöjt, oboe, klarinett, saxofon, och fagott.

Stråkinstrument

Cello

Rekommenderas från årskurs 3.

På musiklinjen tas stråkelever emot redan från åk 1-2 baserat på elevens förutsättningar. Som elev har du möjlighet att hyra ett instrument från Kulturskolan (fiol, altfiol och cello).

Den huvudsakliga undervisningen sker på kulturskolan i Vaggeryd, men finns det fler än tre elever på en skola kan stråkläraren i de allra flesta fall åka ut till skolan och undervisa under dagtid.

Kulturskolan i Vaggeryds kommun har stråklärare som arbetar aktivt med att utvidga ensemble- och orkesterverksamheten. Redan från början finns det möjlighet att utöver den individuella lektionen spela i grupp efter gehör och enkla noter, för att senare spela i Stråkorkestern. Att spela i grupp och få vara del i ett större sammanhang är viktigt både för elevens musikaliska och personliga utveckling.

Stråkeleverna ges möjlighet att uppträda vid olika slags konserter på hemorten under läsåret. Som extra inspiration för eleverna arrangeras ibland också speltillfällen och konserter i större sammanhang utanför kommungränsen.

Du kan välja: fiol (violin), altfiol (viola), cello eller kontrabas

Gitarr, elgitarr och elbas

Spela elgitarr: Foto: Bokinge bild

Rekommenderas från årskurs 3.

Du får lära dig ackord, spel efter noter och tabulatur. Vi spelar musik från olika genrer och stilar. Du får möjlighet att spela i en gitarrensemble och med andra instrument i olika grupper. Vi har regelbundna konserter där du har möjlighet att medverka.

Du får börja lära dig spela akustisk gitarr. Därefter väljer du mellan akustisk gitarr, elgitarr eller elbas.

Små nybörjargitarrer finns att hyra.

Piano och keyboard

barn spelar piano

Rekommenderas från årskurs 3.

Du får utveckla ditt pianospel oavsett om du är nybörjare eller har spelat tidigare. En förutsättning för att utvecklas är att ha tillgång till piano eller keyboard att öva på. Du får också möjlighet att spela i en tangentorkester och med andra instrument i olika grupper.

Slagverk och trummor

Trummor

Rekommenderas från årskurs 3. 

När du spelar slagverk har du möjlighet att träna enskilt och i grupp. Samspel är något vi uppmuntrar, dels för att det är roligt och dels som en förutsättning för musikalisk utveckling. Undervisningen omfattar trumset, pukor, melodiskt slagverk och rytminstrument. Du måste ha tillgång till att öva på ett trumset. 

Sång

Tjej sjunger

Sångundervisning i grupp från årskurs 3. Individuell sångundervisning från åk 6.

I sångundervisningen får du möjlighet att utveckla din röst, enskilt och i grupp. Vi plockar fram ditt personliga uttryck i sången, utökar röstomfånget, tränar gehör och rytmkänsla. Här får du även lära dig grundläggande sångtekniker såsom andnings- och stödövningar. Du har också möjlighet att sjunga i en körensemble och tillsammans med andra instrument i grupper.

Grupper, orkestrar och ensembler

Nybörjarorkestern Upptakt (steg 1 – blås och stråk)

är kulturskolans nybörjarorkester för blås- och stråkelever som precis har börjat sin musikaliska resa. Orkestern består av blås- och stråkinstrument samt komp.

Ledare: Olivia Seger

Blåsorkestern Mellanbandet (steg 2)

är kulturskolans mellanblåsorkester. Vi spelar blandad svängig musik för blåsinstrument och kompgrupp.

Ledare: Anna Jorendal och Jan Eric Victor

Blåsorkestern Hjulbandet (steg 3)

är kulturskolans blåsorkester för de äldre eleverna. Repertoaren består av musik som ungdomarna till viss del valt själva, som t.ex film- och populärmusik, men även klassisk repertoar för blåsorkester.

Ledare: Anna Jorendal och Christer Sandén

Stråkorkestern Pizzicato (steg 2)

är kulturskolans yngsta stråkorkester för violin- och celloelever. Här lär man sig att följa en dirigent och musicera tillsammans.

Ledare: Kristin Tuomisto

Stråkorkestern ALLEGRO (steg 3)

är kulturskolans mellanstråkorkester för violin- och celloelever. Tillsammans spelar vi en blandad repertoar i stämmor.

Ledare: Kristin Tuomisto

Kammarensemblen (stråk)

Är kulturskolans stråkensemble för våra äldsta elever och vuxna.

Ledare: Kristin Tuomisto

Bandverkstad

Här får du spela i pop/rock-band tillsammans med andra.

Ledare: Christer Sandén

Kulturskolans Körensemble

Ledare: Ann-Sofie Claesson

Tangentorkestern

Ledare: Ann-Sofie Claesson

Alla grupper, orkestrar och ensembler samlas på kulturskolan, vån 2, Fenix kultur- och kunskapscentrum, Vaggeryd.

Hjälpte informationen dig?

Tack för att du hjälper oss förbättra webbplatsen!

Vad kan vi förbättra?




Senast uppdaterad:

2018-11-28

Sidansvarig:

Jan Eric Victor

Här ger vi plats för att göra skillnad

En plats för möjligheter formad med tanke och omtanke. Där lusten är vår drivkraft och där glädjen smittar.

En plats med stark tradition för gränslöst skapande. Där gemensam vilja och kunskap får livet att lyfta och idéer att bli verklighet.

En plats i rörelse som bygger på mångfald och hållbarhet. Där allt är nära och alla har betydelse.

Läs mer om vår vision