Huvudmeny

Huvudgren:

Utbildning och barnomsorg

Ställ en fråga




Synpunkter och klagomål i skolan

Enligt Skollag (2010:800) ska huvudmannen ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. När huvudmannen har tagit emot ett klagomål ska huvudmannen bekräfta detta, skyndsamt göra den utredning som behövs för att kunna hantera klagomålet och återkoppla till den som har framfört klagomålet.

Inom förskola och skola i Vaggeryds kommun jobbar vi kontinuerligt med förbättringsarbete för vi vill ständigt bli bättre. Det gör vi via vårt systematiska kvalitetsarbete som sker på alla nivåer i vår organisation. Att våra barn och elever trivs och mår bra i våra förskolor och skolor är helt avgörande för att de ska få en bra utbildning.

Om du som elev eller vårdnadshavare är missnöjd med något i vår verksamhet är det viktigt att vi får information om det. Ibland kan ett missnöje bero på missförstånd eller brist på information och då vill vi bidra med det vi kan för att komma till rätta med det som du inte är nöjd med. I andra situationer kan missnöjet exempelvis bero på missförhållanden i undervisningen, den fysiska miljön eller brist på någonting som elever eller vårdnadshavare önskar – även i sådana fall är det viktigt att vi får kännedom om sådant för att vi ska kunna återkoppla kring vilka möjligheter vi har att komma till rätta med det som upplevs som problematiskt.

Att som elev eller vårdnadshavare framföra ett klagomål innebär inte nödvändigtvis att vi i förskolan eller skolan kan tillmötesgå det som önskas. Det du som elev eller vårdnadshavare dock alltid kan förvänta dig är att få en tydlig återkoppling kring vad skolan kommer att göra samt när och även på vilka grunder olika beslut tas.

Vad ska jag tänka på när jag framför en synpunkt eller ett klagomål?

Innan du framför ett klagomål tänk då på att:

  • vara tydlig med vad du är missnöjd över
  • om möjligt framföra vad du önskar skulle behöva göras/förändras/åtgärdas

Hur kan jag framföra en synpunkt eller ett klagomål?

Du kan framföra ditt klagomål på flera olika sätt:

Kontaktuppgifter

Kontaktuppgifer till personal i Barn- och utbilndingsförvaltningen finner du via följande länk: Barn- och utbildningsförvaltningen, kontaktuppgifter till förvaltningschef och verksamheter - Välkommen till Vaggeryds kommuns officiella webbplats ! Här hittar du information och nyheter om och från kommunen. Länk till annan webbplats.

Kontaktuppgifter till huvudmannen

Om du vill komma i kontakt med huvudmannen mailar du till bun@vaggeryd.se

Skicka med post

Om du inte har möjlighet att registrera ditt klagomål digitalt går det bra att skicka det med post till:

Barn- och utbildningsförvaltningen
Vaggeryds kommun
Box 43
568 21 Skillingaryd

Vem ska jag vända mig till om jag vill framföra en synpunkt eller ett klagomål?

Vill du framföra en synpunkt eller ett klagomål gör du så här:

1. Kontakta förskolan/skolan i första hand

Har du ett klagomål som rör något i förskolan, fritidshemmet eller skolan bör du i första hand vända dig till personalen där.
Kontakta exempelvis ansvarig förskollärare, fritidspedagog eller mentor.

Tycker du inte att du får rätt hjälp eller gehör från förskolans, fritidshemmets eller skolans personal går du vidare till punkt 2. Du bör också vända dig direkt till rektorn om du anser att problemet är allvarligt.

2. Kontakta rektor för förskolan/skolan i andra hand.

Prata med rektor om ditt problem eller ditt missnöje. Om du efter återkoppling från rektor fortfarande är missnöjd kan du gå vidare till punkt 3.

3. Kontakta verksamhetschefen för förskola, grundskola eller gymnasium/vuxenutbildning i tredje hand.

Framför ditt problem eller ditt missnöje till verksamhetschefen för den aktuella skolformen.

4. Utredning hos huvudmannen

Om du efter återkoppling från verksamhetschefen fortfarande är missnöjd, kan du anmäla ditt ärende till huvudmannan som utreder ärendet.

5. Anmälan till skolinspektionen

Om du inte är nöjd med huvudmannens utredning, kan du anmäla ärendet vidare till Skolinspektionen.

Vad kan jag förvänta mig när jag har framfört en synpunkt eller ett klagomål?

Oavsett vem du vänder dig till, förskolepersonal/skolpersonal, rektor eller verksamhetschef så kan du förvänta dig återkoppling kring följande:

  1. Om förskolan/skolan skall vidta någon insats/åtgärd: Vad är det som skall göras samt när.
  2. Om vi inte kan tillmötesgå det du önskar: Vad som ligger till grund för beslutet samt om någon annan åtgärd/insats skall vidtas istället.

Om du valt att vara anonym så utreds och dokumenteras klagomålet men ingen återkoppling sker.

Självservice

Hjälpte informationen dig?

Tack för att du hjälper oss förbättra webbplatsen!

Vad kan vi förbättra?




Senast uppdaterad:

Sidansvarig:

Sofia Larsson