Frågor och svar om sommarjobb inom socialförvaltningen

Du har säkert en hel del frågor kring ditt sommarjobb. I Vaggeryds kommun vill vi att du ska trivas hos oss från första dagen. Därför kommer du som anställs gå en introduktion som förbereder dig för dina arbetsuppgifter.

Du kommer också gå bredvid en erfaren medarbetare som introducerar dig till den arbetsplats du ska vara på, där du får lära känna medborgarna som du kommer träffa under sommaren.

Nedan hittar du svar på de vanligaste funderingarna vi får om sommarjobb.

Hur ansöker jag?

På webbplatsen "Offentliga jobb "hittar du platsannonsen och söker jobbet.

Hur lång är ansökningsperioden?

Vi tar emot ansökningar löpande.

Hur gammal måste man vara för att söka?

Du ska ha fyllt 18 år för att kunna utföra arbetsuppgifter i socialförvaltningen.

Måste jag kunna läsa, skriva, förstå och prata svenska?

Ja, i vårt uppdrag möter vi människor dagligen och måste kunna förstå samt bli förstådda. Vi har även en skyldighet kring dokumentation.

När får jag besked om jag fått sommarvikariat eller inte?

Vårt mål är ge dig besked inom en två veckor efter att du varit på intervju. Efter intervjun kontaktar vi två av dina referenser och efter det får du svar om du fått jobbet!

Alla som inte får jobb får ett nej-tack-besked via e-post. Dessa skickas ut efter hand som anställningarna blir klara.

Jag har haft sommarvikariat i Vaggeryds kommun tidigare. Måste jag söka igen?

Om du jobbade förra sommaren, eller har en pågående timanställning i Vaggeryds kommun, räcker det att du pratar med din chef och anmäler intresse för sommarjobb.

Inom vilka områden finns det jobb?

Du kan bland annat arbeta inom:

• Äldreomsorgen (särskilt boende och hemtjänst)
  • Funktionshinderomsorgen (gruppboende eller korttidsboende för unga)
  • Boendestöd
  • Nattorganisationen
  • Hälso- och sjukvården
  • Kost

När du skickar in din ansökan kan du bocka för vilka områden du är intresserad av att jobba inom.

Vilka arbetsuppgifter kan jag ha som semestervikarie?

I vårt uppdrag arbetar vi tillsammans för att ge god livskvalitet och bidar till en positiv vardag för de vi är till för.

Vanligt förekommande arbetsuppgifter är till exempel hjälp med påklädning, matsituationer, hygien, bädda och städa. Även aktiviteter så som promenader, gympa, högläsning, temakvällar och filmvisning. Inom HS förekommer också venprovtagning, såromläggning och administrativa uppgifter.

Inom kostverksamheten arbetar kockar, köksbiträden och måltidspersonal med att förbereda, tillaga och servera mat samt övriga förekommande arbetsuppgifter som finns i ett storkök.

Under vilka perioder kan jag jobba i sommar?

I Vaggeryds kommun har vi två semesterperioder om fyra veckor vardera under sommaren. Vi ser gärna att du jobbar båda perioderna men det går jobba en period också eller andra veckor utifrån verksamhetens behov.

• Period 1, vecka 25 - 28
  • Period 2, vecka 29 - 32

Hur mycket tjänar man? Vad får jag i lön?

I Vaggeryds kommun sätts lön enligt kollektivavtal och individuell erfarenhet.

Varför ska jag sommarjobba i Vaggeryds kommun?

Hos oss får du ett varierande arbete där du får vara med och ge trygghet till andra människor. På våra arbetsplatser är arbetet omväxlande, meningsfullt, socialt och utvecklande. Din insats kommer att vara viktig för den enskilda individen och genom ditt arbete kommer du att vara med och bidra till en positiv vardag för de vi är till för!

Samtidigt får du ett större kontaktnät och kanske nya möjligheter till jobb, ett sommarjobb är en värdefull merit att skriva in i sitt CV och ett bra sätt att få in en fot på arbetsmarknaden. Sommarjobb är inte bara för den som är ung, utan för alla som vill arbeta under sommaren.

Jenny Hansen