Obs! Denna nyhet är ändrad 2023-07-17 men kan vara inaktuell.

Publicerad:

Thomas Axelsson

Thomas Axelsson är nytt oppositionsråd

Thomas Axelsson valdes på kommunfullmäktige i november 2022 till 2:e vice ordförande i kommunstyrelsen. Thomas är också oppositionsråd de två första åren i mandatperioden. Nu finns han på plats i Skillingehus

I november stod det klart att Socialdemokraterna och Moderaterna tillsammans kommer att styra Vaggeryds kommun de kommande fyra åren. Och det blev aktuellt för oppositionen att formera sig. Thomas Axelsson, Kristdemokraterna, är oppositionsråd de två första åren av mandatperioden för att sedan växla med Centerpartiet.

Hur känner du inför uppdraget som oppositionsråd?

- Det var inte riktigt så jag här jag hade trott att valet skulle gå. Det var en överraskning att det blev som det blev med oväntade allianser. Jag tror att jag som oppositionsråd kommer kunna påverka ganska mycket. Vi vill ju alla arbeta för Vaggeryds kommuns bästa, jag tror att man kan förverkliga mycket som oppositionsråd och kommer få driva frågor som ligger mig nära hjärtat. Vi har ett samarbetsavtal med Centerpartiet Empartiet och i vissa frågor kommer vi att gå fram gemensamt och i övrigt driver vi våra frågor själva utifrån vad vi tror på, säger Thomas Axelsson.

Thomas är nu inne på sjätte året inom politiken och har hunnit skaffa sig en bred erfarenhet. I förrförra mandatperioden fick Thomas frågan om han ville engagera sig inom politiken. Ett av de första uppdragen var i styrelsen för VSBo. Efter en tid blev Thomas sedan ordförande för kristdemokraternas lokalavdelning och har varit ledamot i kommunfullmäktige, kommunstyrelsen, kommunstyrelsens arbetsutskott och ordförande i Vaggeryds Energi AB plus ordförande i miljörådet och medverkat i Lagans vattenråd.

Bred erfarenhet

Thomas har också en bred erfarenhet från det privata näringslivet. Han började som elektronik- och provningsingenjör för att sedan verka många år inom maskinbranschen med service och underhåll. Vid millennieskiftet gick han vidare till IT-branschen där han som verksamhetskonsult och projektledare stöttade stora företag med affärssystem.

- Genom åren har det blivit mycket resor runt om i Sverige och världen, jag har arbetat i 20-25 olika länder. Uppdragen inom IT-branschen har varit spännande och gett en stor erfarenhet från många företag, allt från tillverkande företag till bolag inom tjänstesektorn, säger Thomas Axelsson.

Nu pausar Thomas sina uppdrag som IT-konsult och satsar helt på arbetet som oppositionsråd, ett uppdrag på 80 % som kommer innebära en hel del sammanträden, samverkansmöten lokalt och regionalt samt kontakt med kommuninvånare.

- Jag är jättepositiv till uppdraget och tycker det ska bli roligt, utmanande och kul att driva politik helt enkelt. Jag har många idéer och ibland kan man få gehör för de idéer som man har, ibland inte, så är politiken. Mitt jobb som oppositionsråd är ett förtroendeuppdrag. Då måste jag också kunna förvalta det och ett bra sätt är att lyssna på goda idéer som kommer mig till del. Det vill jag vara lyhörd för. Sedan ser jag fram emot mötet med människor som bor i kommunen och kanske även utanför, den sociala kontakten tycker jag är jätteviktig. Jag tror att det finns många möjligheter att genomföra goda idéer, säger Thomas Axelsson.

Kort om Thomas Axelsson

Kontakt med väljarna: sociala medier är viktiga men kommer också besöka olika intressenter, det kan vara företag, föreningar och enskilda person.

Hjärtefråga: Miljöfrågan samt omsorgsfrågor och samhällsutveckling.

Hobby: Fågelskådning (Thomas är med ”300-klubben”, för dem som har sett mer än 300 olika arter av fåglar inom Sveriges gränser).

Thomas om Vaggeryds kommun: Vi är duktiga på att ta för oss. Vi har en anda där vi skapar våra egna företag och är arbetsamma. Vårt geografiska läge är också en styrka och närheten till E4 framförallt.