Obs! Denna nyhet är ändrad 2023-06-01 men kan vara inaktuell.

Patroner med lustgas

Om du hittar lustgastuber, plocka gärna upp och lämna till återvinningscentralen samt kontakta fältsekreterarna för att berätta var du hittade patronerna.

Information om lustgas

Nu under 2023 ser vi fortfarande att lustgas används i Vaggeryds kommun. Det ligger lustgaspatroner på flera olika platser i kommunen.

Media har uppmärksammat lustgas, och vi kan se att det just nu finns en trend att bland ungdomar använda lustgas i berusningssyfte. Det är därför viktigt att veta vad lustgas är och risken med att använda lustgas i berusningssyfte och tillsammans med alkohol eller andra droger.

Vad är lustgas?

Lustgas är dikväveoxid. Det är ett läkemedel som används som smärtlindring inom vården och tandvården. När lustgas används inom vården används det blandat med syrgas och man andas in det genom en mask.

Hur funkar det?

Lustgas används också för att bli berusad, då andas det in med hjälp av ballonger. Lustgas räknas inte som narkotika i Sverige, men det är viktigt att vara medveten om riskerna kring att använda lustgas för att uppnå ett rus.

Var säljs lustgas?

Lustgaspatroner går att få tag på både via nätet, i partybutiker och på ”stan” eftersom det är en laglig substans. Vi vet att det säljs i vår kommun och det går även att beställa online med expressleverans och hemleverans till vår kommun, det förekommer även försäljning via sociala medier.

Risker med lustgas

1. Lustgas kan ge syrebrist när man andas in det. Det kan leda till medvetslöshet, hjärtproblem, kramper, hjärnskador och skador på ryggmärgen.
2. Riskerna med lustgas ökar när man använder det tillsammans med alkohol eller andra droger.

Vad kan du som vuxen göra?

1. Var observant på om du hittar ballonger eller tomma lustgasbehållare bland din ungdoms saker.
    2. Prata med ungdomar kring lustgas och riskerna med det.
    3. Prata med ungdomar om vardagliga saker och vad som händer i deras liv för att visa omsorg och att du bryr dig.
    4. Om du misstänker att ditt barn/ungdom använder lustgas eller andra droger – kontakta ”Råd och stöd” på telefon 0370 - 67 84 41
    5. Om du hittar ballonger eller lustgastuber – plocka gärna upp och lämna till Återvinningscentralen och kontakta faltare@vaggeryd.se för att meddela var du hittade det någonstans.

Källor: Drugsmart.se, FASS, Vårdguiden1177.se