Obs! Denna nyhet är ändrad 2023-06-19 men kan vara inaktuell.

Ungdomar står i ring och håller sina händer över varandras händer.

Viktiga vuxna skapar tryggt och roligt firande

Under skolavslutningsveckan kommer personal från kommunens förvaltningar, vuxenvandrare och polisen vara ute och arbeta. Men vi behöver också er föräldrar - tillsammans gör vi skillnad!

Nu vill, och behöver, vi alla jobba tillsammans för en bra avslutning på läsåret. Under skolavslutningsveckan kommer kommunens fältsekreterare, personal från kultur- och fritidsförvaltningen och barn- och utbildningsförvaltningen, vuxenvandrare samt polisen vara ute och arbeta men vi behöver också er föräldrar. Vi ser er som en viktig resurs, därför vill vi uppmuntra er som föräldrar och andra vuxna att vara ute och röra er i samhället men också att på andra sätt ta ansvar och bidra till att våra barn och ungdomar får en trygg skolavslutning 2023.

Vuxenvandrarna

Vuxenvandringarna är ett samarbete mellan kommunen och föreningar som är registrerade i kommunen för att öka vuxennärvaron i samhället där fältsekreterarna fungerar som kontaktpersoner för föreningar inför och efter vandringarna. Föreningar i Vaggeryds kommun har erbjudits möjligheten att vuxenvandra fredags- och lördagskvällar. Vuxenvandringen äger framförallt rum i Vaggeryd och Skillingaryd med omnejd och bägge orterna skall täckas upp under kvällarna.

För att stärka upp under skolavslutningsveckan kommer vuxenvandring att ske onsdag till lördag istället för, som vanligt, fredags- och lördagskvällarna.

Till dig som är förälder eller vårdnadshavare

Fråga ditt barn

Prata med ditt barn, kompisars föräldrar och kom fram till hur ni löser skolavslutningen bäst. Skolavslutningen med studenten är några av de helger då många unga riskerar att komma i kontakt med alkohol. Tyvärr vet vi också att många gör sin alkohol­debut i samband med skolavslutningen. Det i sin tur innebär en ökad benägenhet till risktagande, men även risk att bli utsatt för brott eller att man själv eller andra kommer till skada.

Det är därför extra viktigt just nu att kommunicera med ditt barn eller ungdom. Det är många tankar som rör sig i huvudet. Vad tycker hen, känns det orättvist att inte få fira som alla andra gjort? Man kan tänka: varför ska jag behöva begränsa mig, jag är ju inte sjuk? Våra barn och unga vill väl, men prata om det och förklara vad som gäller.

Några tips

• Prata med ditt barn om var hen ska vara när de är ute. Stäm av om platsen stämmer, ta hjälp av andra föräldrar – det är inte alls säkert att ”alla andra” fått, även om ditt barn säger det!
  • Bestäm gärna en tid när ditt barn ska vara hemma. Håll kontakt med andra föräldrar men finns även där för ditt barn om något skulle gå snett.
  • Var varsam på din egen hållning i alkoholfrågan - du är förebilden. Var uppmärksam på hur du förvarar eventuell egen alkohol. Det är inte ovanligt att man ”lånar” alkohol hemma.
  • Våga säga nej! Att köpa ut till någon är att langa oberoende om du är förälder eller syskon till personen ifråga.

Tillsammans kan vi minska ungas drickande! Grundregeln är att inte köpa ut, inte bjuda tonåringar på alkohol hemma och inte acceptera att ungdomar dricker alkohol innan de fyllt 18 år.

För fler tips på hur du kan prata med din tonåring om alkohol besök Tonårsparlören Länk till annan webbplats., en bok som varje år ges ut av IQ som arbetar för en smartare alkoholsyn i Sverige. I boken samlas konkreta tips kring hur du som förälder kan förhålla dig och prata med din ungdom om alkohol. Ungdomar vill prata om detta men de kommer aldrig börja, ta steget och snacka alkohol med din tonåring.

Några ord från polisen

Under skolavslutningsveckan kommer de områdespoliser som ansvarar för Vaggeryds kommun att jobba i samverkan med skola, fältsekreterare och vårdnadshavare för att få en så trygg och bra avslutningsvecka som möjligt.

Vad händer om polisen träffar på en ungdom som är berusad?

Vi från Polisen kontaktar vårdnadshavare till de ungdomar som är under 18 år och påträffas antingen påverkade av alkohol eller bärandes på den. Är ungdomen mycket berusad kan det bli fråga om ett omhändertagande för hemkörning, till vårdinrättning eller polisstation.

Langning av alkohol är ett brott

För vårdnadshavare är det en extra utmanade tid att se till att våra tonåringars firande inte slutar på fel sätt. Prata med ditt barn om alkohol och köp aldrig ut. Langning är en brottslig handling som kan få många negativa följder - till exempel är risken för att utsättas för brott betydligt större om man är berusad.

Langning av alkohol är en brottslig handling som innebär att någon olagligt köper ut, säljer eller ger bort alkohol till en person som är under 20 år. Langning kan ge böter eller fängelse i upp till fyra år.

• All alkohol som ertappas på den som är under 20 år kommer att förverkas.
  • Vid pågående brott, ring 112.
  • Lämna gärna tips (ej pågående brott) till polisen 11414