Publicerad:

Tåg vid station

Trafikverket har valt lokaliseringsalternativ för den nya järnvägen

Trafikverket arbetar med att planera den nya järnvägen som ska byggas mellan Byarum-Tenhult.

Den 25 oktober valde Trafikverket lokaliseringsalternativ, som visar ungefär var järnvägen ska byggas.

- Den nya järnvägen är viktig för järnvägssystemet och nu har vi tagit ett stort steg i projektet. Det känns bra att kunna gå vidare, och det är också bra för alla som väntat på besked, att nu veta vad som gäller, säger Carina Junefelt, projektchef.

Under arbetet med lokaliseringsutredningen för den nya järnvägen har det funnits fyra olika lokaliseringsalternativ. Alternativ Väst bedöms vara det som bäst uppfyller de mål som satts upp för projektet, exempelvis restid, klimatpåverkan och kostnad och som Trafikverket nu har valt. Alternativet går väster om Eckersholm, väster om Konungsö och väster om Hult, se i den illustrerade kartan.

Trafikverket bjuder in till informationsmöte

I november håller Trafikverket informationsmöten i Byarum och Tenhult där allmänheten får veta mer om projektet och får möjlighet att ställa sina frågor till projektledningen.

Tenhult 7 november 2023 klockan 16.00-19.00
Kyrkans hus, Myrstadavägen 19 i Tenhult

Vaggeryd 8 november 2023 klockan 16.00-19.00
Folkets hus, Götaforsvägen 8 i Vaggeryd

Program

Presentationer hålls klockan 16.30 samt klockan 17.45. Övrig tid finns projektets representanter på plats för att svara på frågor.

Järnvägen mellan Byarum och Tenhult

Den nya järnvägen mellan Byarum och Tenhult blir en cirka 25 km lång enkelspårig järnväg med maxhastigheten 200 km/h. Ungefär på mitten av sträckan byggs ett mötesspår i höjd med industriområdet Stigamo. I projektet ingår också bygge av triangelspår i Byarum och Tenhult. Projektet beräknas kosta omkring 2,2 miljarder kronor i 2021 års prisnivå.

Några av projektets mål är att minska restiderna, öka pendlingsmöjligheterna, ge möjlighet att köra mer gods på järnväg, och att göra järnvägssystemet mindre störningskänsligt. Planerad byggstart är 2030 och planerad trafikstart är 2033. Projektet ingår i en större satsning där stora delar av järnvägssystemet söder om Jönköping moderniseras och rustas upp.

Nu fortsätter arbetet med projektets järnvägsplan som är en mer detaljerad plan för exakt var den nya järnvägen ska byggas och hur den ska utformas. Nästa formella samråd med allmänheten är planerat till 2025.

Trafikverket ansvarar för statliga vägar och järnvägar samt långsiktig planering av det samlade transportsystemet.