Två personer i motljus hoppar upp i luften med lyfta hönder.

Orange Day - Ett Jönköpings län fritt från våld

Under vecka 47 samlas vi i Jönköpings län kring visionen Ett Jönköpings län fritt från våld. Mellan den 20-26 november genomförs denna aktivitetsvecka för alla som bor och arbetar i Jönköpings län, ett tillfälle att sprida kunskap och engagemang inom våld i nära relationer och mäns våld mot kvinnor.

Varje dag blir miljoner kvinnor och flickor utsatta för våld. Var tredje vecka dödas en kvinna av en man i Sverige. Och var tredje kvinna utsätts för fysiskt eller sexuellt våld under sin livstid. Orange day är ett initiativ för att belysa det stora samhällsproblem som våld mot kvinnor och flickor är. Den 25 november, på internationella dagen för avskaffandet av våld mot kvinnor och flickor, används därför färgen orange runt om i Sverige och världen för att uppmärksamma detta.

Aktiviteter och syftet med färgen orange

Färgen orange används för att det är en ljus och optimistiskt färg som representerar en värld fri från våld mot kvinnor och flickor.

• Socialförvaltningen i Vaggeryds kommun har deltagit i framtagande av digital utbildning för förtroendevalda om Mäns våld mot kvinnor.
  • Biblioteken i Vaggeryds kommun uppmärksammar och lyfter fram skön- och facklitteratur i ämnet.
  • Informationsmaterial finns i kommunens receptioner.
  • Fenix gymnasium kommer under veckan att jobba utifrån ett stödmaterial om killars våld mot tjejer och våld i ungas partnerrelationer tillsammans med ”snackisar” kring ämnet. Under veckan besöker polis, socialtjänst, ungdomsmottagning, tjej- och kvinnojour Fenix för att prata om våld i nära relationer. På fredagen färgas skolan orange.
  • Representanter för lokala Brottsförbyggande rådet delar ut reflexer vid räddningstjänsten i Vaggeryd fredag 24 nov kl 07.30 - 08-15.
  • Vaggeryds kommun flaggar med orange flagga vid kommunhuset Skillingehus, AME och Fenix gymnasium.

Det finns hjälp att få

Lever eller har du levt i en nära relation där du blivit utsatt för våld, hot om våld
eller kränkningar? Det finns organisationer och myndigheter i Jönköpings län som kan ge dig råd, stöd och hjälp.

Socialtjänsten

Stödlinjen för män 020-80 80 80

Stödlinjen för transpersoner 020-55 00 00

Orange week

Veckan syftar till att sprida kunskap kring mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer. Budskapet är att våld går att förebygga. Under veckan inträffar även den internationella dagen för avskaffandet av våld mot kvinnor, Orange day, som FN instiftat.

I Sverige uppmärksammas Orange Day under den nationella kampanj- och aktivitetsveckan En vecka fri från våld, som fokuserar på hur myndigheter, kommuner, civilsamhälle och andra aktörer kan verka för att förebygga våld.