Två barn pantar flaskor i pantstation Equmenia

Miljö- och hållbarhetspriset tilldelas Equmenia Vaggeryd

Vaggeryds kommun har beslutat att tilldela 2023 års miljö- och hållbarhetspris till Equmenia Vaggeryd.

Equmenia Vaggeryd bedriver ett målmedvetet miljöarbete enligt en miljöpolicy med fokus på återvinning, återbruk och klimatsmart kost i verksamheten. Equmenia Vaggeryd är ett föredöme när det gäller hur ungas engagemang i miljö- och hållbarhetsfrågan kan tas tillvara och tillämpas praktiskt.

Initiativet bidrar till att uppnå miljökvalitetsmålet ”En god bebyggd miljö” samt till att öka kunskapen om miljö- och hållbarhetsfrågor i samhället.

Ungdomar samarbetar för att fylla på vatten i ett rör

Miljö- och hållbarhetspriset

Vaggeryds kommuns miljö- och hållbarhetspris tillfaller den eller de som utmärkt sig på ett förtjänstfullt sätt ur miljö-, klimat- eller ekologiska hållbarhetsfrågor. Priset kan delas ut för en åtgärd, uppfinning, rutinändring, opinionsbildning, kunskapsspridning eller andra insatser som juryn anser ska belönas. Priset kan delas ut till företag i kommunen, enskilda personer, organisationer, föreningar eller sammanslutningar såsom skolklasser.

Prissumman är på 10 000 kr och juryn består av ledamöter från miljö- och byggnämnden samt kommunstyrelsen.