Arkitektur och byggnadsvårdspriset 2023

Arkitektur och byggnadsvårdspriset 2023 tilldelas Starkeryd 1:42 samt Hakarps Equipment.

Starkeryd 1:42

Motivering Arkitektur och byggnadsvårdspriset 2023

Med känsla och stor respekt för byggnadens ursprungliga detaljer och egenskaper har den gamla ladan omvandlats till välplanerade och trevliga bostadslägenheter. Även en samlingslokal på byggnadens övervåning har renoverats med bibehållna ursprungliga träkonstruktionsdetaljer, där grannar och boende i området med stolthet kan samlas i en trevlig miljö. Nyskapandet av ett gammalt hus upplevs tydligt samtidigt som kulturmiljön bevarats och integrerats med inslag av nutida inredningsdesign. Atmosfären andas landsbygd med uttrycksfull materialhantering och hantverksmässiga detaljer. Byggnaden är skickligt anpassad till sitt nya användningsområde med återbruk av befintliga material i en smakfull inredning.

Bilder - Starkeryd 1:42

Starkeryd exteriör
Starkeryd, interiör, räcke

Hakarps Equipment

Motivering Arkitektur och byggnadsvårdspriset 2023

Hakarps Equipment utmärker sig med en rik yttre form som lockar och väcker nyfikenhet. En elegant byggnad med en tydlig kontrast mellan den traditionella slutna verkstadsdelen och mycket generösa öppna glasfasader på utställningsdelen mot vältrafikerade väg E4. Den konsekventa utformningen, visar en stark egen identitet. Med inspiration av tallarnas färg, fångar denna vackra gestalt blickar från förbipasserande mellan Jönköping och Värnamo. Hakarps Equipment har åstadkommit ett gott föredöme för verksamhetsbyggnadskultur med estetisk och materialmässig hög nivå.

Bilder - Hakarps Equipment

Hakarps maskin exteriör

Om arkitektur och byggnadsvårdspriset

Syfte med priset har tre dimensioner och innefattar att:

• Uppmuntra arkitektonisk kvalitet och tillvaratagande av kulturhistoria.
  • Uppmuntra nyskapande och utveckling.
  • Bidra till att synliggöra arkitektur som en del av vår historia och något som skapar värde ochhållbarhet för framtiden, vilket bidrar till vår upplevda livskvalitet.

Frågor

Vid frågor, vänligen kontakta Beata Vilkhed via kommunens växel 0370-67 80 00 eller beata.vilkhed@vaggeryd.se

Beata Vilkhed