Kommun och politik

Ukrainas flagga utanför kommunhuset Skillingehus.

Vaggeryds kommun hissar Ukrainas flagga på tvåårsdagen av invasionen

Vaggeryds kommun visar sitt stöd för Ukraina genom att hissa Ukrainas flagga på tvåårsdagen av Rysslands invasion.

Det är nu två år sedan Rysslands invaderade Ukraina och kriget pågår fortfarande. För att uttrycka stöd för Ukraina och dess befolkning hissar Vaggeryds kommun den ukrainska flaggan tillsammans med den svenska flaggan utanför kommunhuset Skillingehus i Skillingaryd lördagen 24 februari 2024.

- Genom att hissa den ukrainska flaggan bredvid den svenska markerar vi vårt fortsatta avståndstagande från alla kränkningar av ett lands frihet, samtidigt som vi skickar våra tankar till det ukrainska folket. Vi står upp för fred, demokrati och rätten till självbestämmande, säger kommunstyrelsens ordförande Gert Jonsson.