Obs! Denna nyhet är ändrad 2022-08-17 men kan vara inaktuell.

Fri entré till simhallarna för alla som beviljats LSS-insats

Vaggeryds kommun inför fritt bad för personer med LSS-insatser på kommunens simhallar under ordinarie öppettider.

Satsningen beslutades av kultur- och fritidsnämnden 2022-06-14 så att personer som omfattas av LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) ska få besöka simhallen utan att erlägga entréavgift.

Tidigare så har endast möjligheten till fritt bad innefattat de badgäster som har Pluspolarekort. Pluspolarkortet är en möjlighet för dem som har någon form av funktionsnedsättning att ta del av olika evenemang och verksamheter inom fritid och kultur över hela Jönköpings län. Det innebär att personen som innehar ett Pluspolarkort får ta med sig en ”Pluspolare” som extra stöd, hjälp eller bara som sällskap, det kan exempelvis vara en kompis eller familjemedlem, där sällskapet får gratis entré.

Beata Vilkhed